Rögzített fogpótlások

Olyan fogművek, amelyek a lecsiszolt fogakra vagy az implantátumokra speciális ragasztóanyaggal, vagy csavarral kerülnek rögzítésre, s csak orvosi beavatkozással távolíthatók el.

A rögzített fogpótlások az alábbi anyagokból készíthetők.

Fémvázra égetett kerámia korona vagy híd
Készülhet egy-egy fogra korona, vagy a hiányok pótlására többtagú híd. Ezek váza kiváló mechanikai tulajdonságokkal bíró fémötvözet. Az igen gyakori nikkel allergia kiküszöbölésére nikkelmentes ötvözetből is készülhet a korona vagy híd váza.
Munkamenet: A fogorvos először előkészíti a fogat, majd az arról vett lenyomat alapján a fogtechnikus elkészíti a korona vagy híd vázát. Ezt egy néhány perces ún. vázpróba követi. A kerámia leplezés az előzőleg kiöntött, vagy számítógép segítségével kifaragott, esetleg elektroforézissel megalkotott vékony fémvázra kerül több rétegben, melyet magas hőfokon ráégetnek a fémvázra. Így az egyéni adottságokat figyelembe véve (pl. fogszín) a saját fogakhoz hasonló természetes esztétikai hatást érhetünk el. Emellett a fogpótlás helyreállítja az eredeti rágófunkciót, a megfelelő hangképzés lehetőségét, illetve nem utolsó sorban az arc harmóniáját, a páciens mosolyát is.

Fémmentes koronák, hidak

Elsősorban cirkónium-oxidból, ill. préselt kerámiából készülnek.

Préskerámia korona

Ennek anyaga a porcelánhéjjal megegyezik. Ugyanolyan, a természeteshez teljesen hasonló, kiváló esztétikai tulajdonságokkal rendelkezik. A különbség csak annyi, hogy míg a porcelánhéj a fog elülső felszínét és élét borítja, addig a préskerámia korona a fogcsonkot teljesen beburkolja.

Hosszabb hidak nem készíthetők belőle.

Cirkónium korona

A cirkónium-oxid kerámia az utóbbi években került a koronák/hidak alapanyagaként kifejlesztésre. A fémkerámiából készülő fogpótlásokkal szemben számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik:

• nem tartalmaz fémet, nem allergizál
  • mechanikai tulajdonságai a fémeknél sok szempontból jobbak, emellett a belőle készített fogpótlás teljesen esztétikus, fogszínű
  • biológiailag semleges (bioinert), környezetbarát. A hőt és az elektromosságot rosszul vezeti, emiatt a lepedék nem tud rátapadni
  • a fényt átereszti, a fénydinamikája kiváló
  • a belőle készített koronák, hidak mellett ritkábban fordul elő íngyulladás, az ínyszél idő előtti visszahúzódása.
  • Az ínyszél esetleges visszahúzódásakor nem kell tartani a fémkerámia koronáknál előforduló “gyász-szegély”(fekete csík,fémszegély az ínyszélnél) megjelenésétől.

Hátránya, hogy drágább, mint a fémkerámiából készült társaik, de korszerűbb és esztétikailag magasabb értéket képvisel.

Ma már a fogpótlások mellett dentális implantátumok, illetve az implantátumba, a felépítmény rögzítésére szolgáló fejrészek is készülnek belőle.
Úgy tűnik, hogy alkalmazásával a fogorvoslásban új időszámítás kezdődött.