Szájhigiénia, prevenció (megelőzés)

A fogak felszínét ragadós filmszerű anyag az úgynevezett foglepedék borítja, melynek főbb alkotóelemei a nyál, a baktériumok, az ételmaradékok és egyéb nyálban oldott anyagok. Ezek felelősek a fogszuvasodás és az ínybetegségek kialakulásáért. Ínygyulladás esetém a fogíny duzzadt, vörös és könnyen vérzik. Az ínygyulladás megfelelő fogmosási módszer segítségével megelőzhető, a szájhigiénia helyreállításával pedig az esetek többségében egy-két hét alatt megszűntethető. Ínygyulladás, ínyvérzés esetén feltétlenül forduljon fogorvosához.

szájhigiénia

Tartósan fennálló, kezeletlen ínygyulladás esetén a lepedékben található baktériumok káros bomlástermékei, (toxinjai) fogágybetegség kialakulásához vezetnek. Kezeletlen fogágybetegség esetén a fog tartószöveteinek végleges pusztulása miatt foglazulás, majd fogelvesztés következik be. Az előrehaladott fogágybetegség lehetővé teszi, hogy a szájüregből kórokozók kerüljenek a véráramba, így a szervezet általános állapotát is kedvezőtlenül befolyásolhatja.(pl. gócbetegségek, koraszülés, szívbetegségek).

A fogászati kezelések mindegyike rendezett íny állapotok jelenlétét tételezi fel. A legkisebb ínygyulladás is veszélyezteti és kudarcra ítélheti a precíz beavatkozásokat.Ezért a komplett professzionális fogtisztítással helyreállított szájhigiénia megőrzése fontos feladat.
A rendelőnkben dolgozó egészségügyi dolgozók segítenek a fog-és szájápolási tanácsadással.

Felhívják pácienseink figyelmét a kritikus területek tisztítására és bemutatják, elmagyarázzák a professzionális szájhigiénia módszereit, eszközeit (pl. fogselyem, fogköztisztító kefe, elektromos fogkefe, szájzuhany, plakkfestő tabletta). Amennyiben szükséges ultrahangos fogkőeltávolítást és polírozást végzünk.

A megelőzést nem lehet eléggé hangsúlyozni!
Néhány megfontolandó tanács és információ, ami segít a megfelelő szájhigiénés szokás kialakításában:

fogkefeEgészen pici kortól, a szülők személyes játékos példamutatásával és motiválásával tanítsuk gyermekeinket a helyes fogápolásra.

A napi kétszeri alapos fogmosás elengedhetetlen ahhoz, hogy fogaink lepedékmentesek legyenek. A fogmosás után már néhány óra elteltével elkezdődik a lepedék újraképződése. A fogak kicsi barázdáiban, a fogközökben, és a fogak íny-kontúrjában tud a leghamarabb megtapadni. A lepedék elmeszesedve fogkővé alakul, majd elkezdődik a fogágy gyulladása, leépülése, fogszuvasodás kialakulása.

A fogkefe feje lehetőleg kisméretű, sörtéi lekerekített végűek, keménysége puha vagy közepes, sűrű csomózású legyen.

Olyan fogkrémet válasszunk, ami tisztító hatása mellett egyéb hatóanyagokat is tartalmaz, ami véd a fogszuvasodástól, megelőzi az ínygyulladást, gátolja a fogkő képződését. Vannak speciális fogkrémek, melyek a fogszuvasodást gátló és lepedékeltávolító hatás mellett speciális hatásokkal is rendelkeznek. Rendszeres használatukkal megelőzhető az ínygyulladás és fogkőképződés kialakulása, megszűntethető a fognyaki érzékenység és a kellemetlen szájszag, vagy éppen fogaink fehérségét, ragyogását fokozzák. Kisgyerekek esetében a fogkrém esetleges lenyelése miatt, az adott kornak megfelelő kis fluorid tartalmú fogkrémet használjunk.

Kevéssé hozzáférhető helyeken, szorosan érintkező fogaknál, fogpótlásoknál és környezetükben használjon fogselymet, fogköztisztító kefét.
Az ezzel kapcsolatban igénybe vehető kezeléseink:

ultrahangos fogkőeltávolítás és polírozás

-dentalhigiénés tanácsadás

-félévente esedékes fogászati kontrollvizsgálatok

Az ép és szép fogak részben öröklődnek, de a gondos és rendszeres szájápolás rengeteget javíthat a kevésbé kedvező genetikai adottságokon is.